Jdi na obsah Jdi na menu
 


Priest

7. 11. 2010


edno ale mají všichni priesti společné. A to je jejich schopnost manipulovat s těmi, kteří se jejich víře oddají. Priest, neboli česky kněz, je povolání vhodné jak do PvP, tak do PvE. Většinou se priest bere jako léčitel a není divu, v tomto oboru je jen velmi těžko překonatelný. Proto se můžete těšit, že do party budete velmi žádaní (pokud se rozhodnete jít cestou světla a léčení). Jeho léčící kouzla patří k nejsilnějším ve hře. Jako podpůrná postava také ovládá různá obranná kouzla, která absorbují zranění a dokáže odstranit některé negativní kouzelné efekty. Jako každý léčitel dokáže oživit padlého spoluhráče. Priest však může vyznávat i sílu stínové magie, kdy dává velice schopné a až překvapivě silné poškození. Může se přepnout do speciální stínové formy, ve které dává ještě větší zranění, ale nemůže se léčit. Jeho kouzla jsou zaměřená hlavně na Damage over Time (DoT - zranění za určitý čas, kouzlo na protivníkovi "tiká"). I v této formě je ale v partě oblíbený, také kvůli svým schopnostem obnovovat manu všem okolo.
 

Povolání je k dispozici pro tyto rasy:

Rasa Strength Agility Stamina Intellect Spirit Armor Zdraví Mana
Draenei (Draenei) TBC 21 17 20 22 25 34 52 160
Dwarf (Trapaslík) 25 16 21 21 22 32 62 145
Gnome (Gnóm) Cataclysm 15 23 19 25 23 51 51 205
Human (Člověk) 20 20 20 22 23 40 52 160
Night Elf (Noční Elf) 16 24 20 22 23 48 52 160
Worgen (Worgen) Cataclysm 23 22 20 18 22 46 52 128
Blood elf (Kravavý Elf) TBC 17 22 20 25 21 44 52 205
Undead (Nemrtvý) 19 18 20 20 28 38 52 130
Goblin (Goblin) Cataclysm  ?  ?  ?  ?  ?  ?  ?  ?
Tauren (Tauren) Cataclysm 25 15 22 17 25 35 72 127
Troll (Troll) 21 22 20 18 24 44 52 128

Historie a pozadí


Kněží pracují spíše s duchovnem a morální silou a většinou uctívají nějaké dané božstvo či jinou více či méně pomyslnou entitu, ale rozhodně jiným způsobem než třeba šamani uctívají elementy přírody. Kneží nejsou pouhými zprostředkovately víry, ale také mocnými pány duchovní magie, kterou používají jak k ochraně ostatních, tak k poškozování a oslabování nepřátel. Alianční kněží východních království se začali formovat v První válce. Existovala tam organizace kleriků z Northshire, která sloužila Stormwindu. Na bojištích se starali o raněné, ale byli na to velice špatně uzpůsobeni a utrpěli tak velké ztráty. Toto uskupení tak bylo téměř zničeno a v Druhé válce byli slabí kneží nahrazeni ozbrojenými paladiny, rytíři Stříbrené ruky, které vytvořil vůdce kleriků Alonsus Faol a jeho žák Uther Lightbringer. Ve Třetí válce Alianci věrně sloužilo několik knězů z Quel'Thalasu a to i přes to, že se Vysocí Elfové od Aliance formálně odrthli.

I Nemrtví mají své vlastní kněze, přesněji část, která se odrthla od Pohromy čili Forsaken. Roli duchovního u nich většinou zastávají ti, kteří ji vykonávali i před svou přeměnou. Forsaken ale opustili víru, přesně tak, jak si myslí, že ona opustila je. Tito kněží si vytvořili vlastní víru založenou na svém původním náboženství. Víra Zapomenutého stínu je zaměřena hlavně na rovnováhu mezi životem a smrtí a na sebeovládání. Jelikož Světlo už pro ně není to pravé, naučili se jak uctívat Stíny. Noví kneží se učí o rovnováze světla a stínu; učí se používat i světlo, ale nikdy nezapomínají, že byli zrozeni ze stínu.

Trollí kněží jsou podobně jako šamani duchovními vůdci kmenů. Už z principu Trollí pověrčivosti a duchovnosti můžou Trollí kněží využívat duchovní energii světa jak k léčení, tak k ubližování. Mezi energie, které Trollové využívají, patří určitě duchové Loa, woodoo magie a dokonce energie samotného cíle kouzla. Každopádně Trollí kněží zastávají v kmeni velice podobnou roli, jako šamani a nemají žádnou přesně specifikovanou víru v určitého boha.

V datadisku Cataclysm se ve hře objeví Taurenští kneží. Je docela možné, že budou ke svým obřadům využívat sil Slunce, podobně, jako kněží Nočních Elfů využívají měsíční sílu bohyně Elune. Stejně tak se objeví o Gnómští duchovní. Jsou známé případy již několika Gnómů, kteří uctívají světlo, ale předpokládá se, že po Deathwingově destrukci světa se mnohem více Gnómů vydá na cestu duchovna.

Důležité staty

  • Intellect
  • Spirit
  • Spell power
  • Stamina
  • Spell crit
  • Haste
Hodně záleží na zvolených talentech a stylu hraní. PvE healer určitě nepotřebuje tolik staminy, ale zase musí mít dostatek, aby ho nezabilo každé AoE. Musí mít vyvážený Intellect a Spirit, aby mu nedocházela při boji mana, a stejně tak mít v dobrém poměru i Spell power a spell crit (pokud máte talenty zaměřené na bonusy po criticalech, dejte si víc do critu). PvP healer (většinou discipline priest) naopak potřebuje hodně Staminy a také Resilience, ale bez zbylých statů se také neobejde (tady je to nejvíce závislé na stylu hraní - pokud je váš aréna tým tzv. "pew pew" a snaží se porazit protivníka co nejrychleji, zvolíte jinou kombinaci statů, ale i talentů, než pokud jste dva healeři a jeden boj trvá nejméně deset minut). Shadow priest před Wrath of the Lich King téměř nepotřeboval Spell crit, ale nyní můžou i DoTky dát critical, a proto se i jemu nyní hodí. Díky talentům se vyplatí mít nějaký ten spirit, což vám zvýší váš spellpower, který je asi nejdůležitějším statem. Pro všechny healery je důležité Haste, nejvíc asi pro Holy.

Použitelné zbroje pro priesta

  • Látkové zbroje (Cloth)

Použitelné zbraně pro priesta


  • Jednoruční palcáty (One-Handed Maces)
  • Dýky (Daggers) (trenér)
  • Hole (Staves) (trenér)
  • Hůlky (Wands)
Priest své zbraně téměř nepoužívá a tak je většinou celkem jedno, jakou zbraň zvolíte. Obecně platí, že kombinací jednoruční zbraně a nějaké Off-Hand dosáhnete většího spellpower, naopak pokud si vezmete staff, budete mít nejspíš větší critical rating. Pokud priestovi dojde mana, může bojovat se svou hůlkou (wand). Ostatní zbraně jsou proti většině protivníků na stejném levelu docela neúčinné.

Dokáže odstraňovat tyto negativní efekty

  • Magic (magie)
  • Disease (nákaza)
Je důležíté se tato kouzla naučit často používat, někdy je nutné odstranit nějaký debuff velmi rychle, a proto doporučuji si tato kouzla nějak dobře nabindovat. V PvP se naučte odstraňovat buffy vašich protivníků. Mass Dispel dokáže odstranit jednu z bublin paladina a mágovo zamrazení (Divine Shield a Iceblock). Dost často pomocí tohoto kouzla můžete odstranit různé efekty u bossů a tím si ulehčit boj.

Klady a zápory tohoto povolání


Přednosti

  • Dokáže uzdravovat zranění jak sobě, tak všem přátelským jednotkám pomocí velké škály healů.
  • Umí oživit padlého hráče pomocí kouzla Resurrection.
  • Může aplikovat na kteroukoliv přátelskou jednotku, včetně sebe, mocný magický štít, který absorbuje dmg.
  • Má silná buff kouzla na Spirit, Staminu a Shadow resist.
  • Může ovládat jakoukoliv nepřátelskou humanoidní jednotku se stejným nebo menším levelem.
  • Dokáže na krátkou chvíli vystrašit blízké nepřátele pomocí kouzla Psychic scream.
  • Díky novým kouzlům datadisku WotLK může velmi rychle a silně vyléčit všechny členy družiny či navýšit a doplnit jejich zásobu many.

Nevýhody

  • Může nosit jen cloth armor.
  • V boji se zbraněmi na blízko je nepoužitelný a nemá zrovna nejvíc hit pointů.
  • Pokud jste healer v partě, tak musíte mít postřeh a musíte se neustále soustředit.
  • Málo instant kouzel, většinou Shadow DoTy nebo cast kouzla.
  • Pokud se v partě něco nepovede a je wipe, tak si to téměř vždy odskáče healer, i když většinou neprávem.

Schopnosti, kouzla a talenty u priesta


Discipline (Ukázněnost)


Tato větev se specializuje na buff kouzla, priestovu ochranu a speciální schopnosti. V talentech najdete spoustu vychytávek na vylepšení hlavního buffu Power Word: Fortitude, který zvyšuje Staminu, pak vylepšení kouzla Power Word: Shield, což je štítové kouzlo absorbující dmg. Důležité je kouzlo Penance, což je jedno z nejlepších kouzel na léčení jednoho cíle ve hře. Discipline se většinou zaměřuje na udržení jednoho cíle (třeba tanka) naživu a během toho pomocí štítů a odstraňování negativních efektů zmírňuje zranění ostatních. Discipline priest také disponuje celou škálou tzv. záchraných kouzel, která používá, když je tank blízko smrti. Hodně talentů je zaměřeno na co největší redukci zranění a na oplácení těchto zranění protivníkovi. Discipline priest je také velmi dobrým healerem do arény a to hlavně díky své výdrži a schopnosti udržet někoho naživu do posledního okamžiku. Důležité je také kouzlo Mana Burn, kterým spálíte protivníkovu manu a ještě ho tím zraníte.

Holy Magic (Svatá magie)


Holy priesti jsou možná nejvšestrannější healeři ve hře, protože ovládají snad všechny druhy léčících kouzel. Disponuje jak pomalým silným healem (Greater Heal), tak rychlým slabším (Flash heal), které byste se měli naučit správně kombinovat (už jen kvůli talentu Serendipity). Na léčení cílů, které nejsou pod přímou palbou, se hodí Renew, které léčí každé tři sekundy. Priest disponuje také rozličnými plošnými healy, z nichž nejdůležitější je Circle of Healing (instatní vyléčení pěti cílů) a Prayer of Healing (vyléčí celou partu za docela dost zranění), která se hodí hlavně, když dostávají všichni hodně zranění. Zajímavým kouzlem je Prayer of Mending, které by měl priest udržovat v "oběhu" vlastně neustále. Toto kouzlo totiž skáče mezi hráči a léčí je. Dobrým kouzlem je také Binding heal, pomocí něhož můžete léčit jak sebe, tak svůj cíl. Holy priest je díky tomu jak velice dobrým healerem jednoho cíle (například kouzlo Guardian Spirit pomůže udržet cíl na živu), tak úspěšným AoE čili raid healerem (AoE spelly, flash heal). Velice dobrou schopností je Spirit of Redemtion, díky které priest může neomezeně léčit ještě 15 sekund po smrti, což může často raid zachránit. Holy priest je určitě velice dobrým healerem do raidu, ale dá se mu vytvořit i build (hybridně s discipline), díky kterému může být velice dobrý i do PvP.

Shadow Magic (Stínová magie)


Stínová magie je z velké části zaměřena na DoT (dmg over time), kouzla, jako je Shadow Word Pain atd. Poté na Cast kouzla, jako je Mind Blast, a bonusem je Chaneling kouzlo, které funguje podobně, jako Drain life u warlocka zvané Mind Flay. Toto kouzlo vám sice nedoplňuje životy, ale zpomaluje cíl o 50%, což je velice výhodné. Do tohoto odvětví také patří schopnost vzbudit u nepřátel strach zvaná Psychic scream. A nesmíme zapomenout ani na vampirické schopnosti typu "čím víc tě zraním, tím víc se vyléčím (a svou partu)" (Vampiric Embrance). Mezi Shadow DoTky rozhodně řadíme Shadow Word: Pain, což je podle mého mínění jedna z nejsilnějších DoTek ve hře, protože její celkové zranění je opravdu pěkné. Vampiric Touch DoTka navíc obnovuje manu vaší partě (při každém zásahu Mind Blastem). Mind Blast je průměrně silné, ale rychle s kouzlící direct damage kouzlo. Shadow Priest dokáže velice dobře sám i ostatním obnovovat manu (např. Shadowfiend). S Wrath of the Lich King se mu do vínku také konečně dostalo AoE kouzlo Mind Sear. Při hraní Shadowpriesta je důležité naučit se správnou rotaci kouzel (čili udržovat na cíli DoTky jako Vampiric Embrance, Shadow Word: Pain, Devouring Plague a Vampiric Embrnace, kdykoli to jde používat Mind Blast a zvytek času vyplňovat Mind Flay. Pokud máte hodně životů a nejste pod palbou, používejte Shadow Word: Death, pomocí Vampiric Embrance se stejně brzo vyléčíte). Je také dobré vědět, kdy už nastal čas na opuštění Shadowform a o pokus vyléčení se. Shadow Priest má také Silence kouzlo, které se společně s vylepšeným Psychic Scream fearem hodí do PvP. Důležité je naučit se je používat ve správný čas, stejně tak Dispersion, které změnší Vaše zranění a obnoví Vám manu.


Vše ostatní o tomto povolání


Typ postavy a role v partě


riest v partě může zastávat tři úlohy. Tou první je hlavní healer s talentovým zaměřením na Holy kouzla. To pak vyžaduje velkou koncentraci a postřeh, aby heal vždy sednul tam, kde má. Největší heal vyžaduje tank, neboli ten, kdo drží aggro nepřítele, ale v raidu se musíte orientovat podle své dané úlohy. Další alternativou priesta je Discipline priest, který docela dobře zvládá léčit a soustředí se hlavně na "štítování" ostatních a někdy i nějaké to zranění (hlavně DoTky). Posledním, ale hodně častým způsobem vývoje priesta je Shadow Priest, což je Priest, který se zaměřil na temnou magii, používá ve velké míře DoT kouzla, která způsobují dmg postupně a krom toho bojuje Mind Blastem a Mind Flayem. Celou partu ovšem může healovat, pokud si nahodí buff Vampiric Embrace. To pak parta dostává 20% dmg v podobě healu. Shadow priest je v partě oblíbený také pro jeho kouzlo Vampiric Touch, které dává zranění a navíc způsobuje Replenishment.

Co je důležité se naučit

  • Kombinovat všechna healing kouzla k dosažení co možná nejefektivnějšího uzdravování sebe a členů party.
  • Naučit se používat abilitu Fade při healování v partě ke snižování tdreatu.
  • Vědět, kdy je správný okamžik na zastrašení nepřátel Psychic screamem. Nejhorší je použití v dungu, kde mají odstrašené příšerky tendenci zaběhnout do skupinky dalších a tím pullnout víc a víc mobů.
  • Vědět, jak bojovat v Shadow form, protože v této podobě se nemůžete healovat.
  • Umět kombinovat Vampiric Embrace a Shadow kouzla k podpoření party malým healem.
  • Vědět, jak správně Shieldovat parťáky kouzlem Power Word: Shield.
  • Dávat si pozor při používání Shadow Word: Death (rozhodně ho nepoužívejte na bossech, kteří zrovna dostávají hodně zvýšené zranění - pokud ho totiž kouzlo nezabije, dostanete přesně stejné damage i vy).
  • Jako Shadow Priest udržovat na cíli všechny DoTky a naučit se správnou rotaci ostatních kouzel. DoTky můžete držet i na více cílech najednou.
  • Ovládnout techniku Stopcastingu (začnete kouzlit Greater Heal, ale pokud cíl nedostane žádné zranění, před koncem ho zrušíte).
  • Hlavně v PvP používat Fear Ward.

Užitečná makra


Uvádím zde makra, která jsem sám používal nebo která mi přijdou užitečná. Moc jich není, každý si předpokládám najde svoje vlastní makra.
Toto je klasické Discipline makro do arény. Pokud vlastníte 4/5 kusů Gladiator healing setu, můžete nastavit reset na 13. Makro se totiž resetuje hned poté, co vyprší Váš Power Word: Shield cooldown.
#Show Penance
/castsequence [target=targettarget] reset=15 Penance, Power Word: Shield, Flash Heal, Flash Heal, Flash Heal, Flash Heal, Flash Heal, Flash Heal

Makro pro spamování Mind Flay (můžete zuřivě mačkat tlačítko, ale kouzlo stejně vždycky dojede až do konce).
#showtooltip
/stopmacro [channeling]
/cast Mind Flay

Makro pro vyvolání a okamžitý útok Shadowfienda.
#showtooltip Shadowfiend
/cast [nopet] Shadowfiend
/petattack
/cast Shadowcrawl

Zaštítování se bez ztráty označení cíle.
/cast [target=player] Power Word: Shield Další makra nalezneta na wowwiki.com. Hlavně PvP makra pak na ArenaJunkies.com.

Užitečné odkazy


Návrhy Talentů pro Priesta


Upozorňujeme, že návrhy jsou pouze pomůckou pro začátečníky a nikdo se jimi nemusí řídit!

Shadow: Talenty jsou samozřejmě hodně individuální a závislé na Vaší DPS rotaci. Musíte se také rozhodnout, kolik talentů "vrazíte" do Discipline stromu. Doporučuji vylepšit alespoň oba buffy. V PvP se totiž někomu může hodit i Improved Mana Burn. V Shadow stromě pak pro PvP nezapomeňte na Silence nebo Improved Shadowform (Fade pak odstraní zpomalováky). Psychic Horror se pak hodí při boji proti melee povoláním a hunterům. Pro PvE se hodí všechny talenty zvyšující Vaše zranění, ale jak jsem již řekl, hodně záleží na vaší rotaci kouzel.

Holy:
  • 14/57/0 Holy Lightwell - jeden z mnoha buildů zaměřený na léčení v raidu.
  • 14/57/0 Holy - build pro léčení v raidu, se kterým Wrent často úspěšně vyhrával heal statistiky.
Talenty musíte uzpůsobit podle typu léčení, který preferujete. Priest je sice hodně univerzální, ale talenty to také často ovlivňují. Proto si vyberte, zda chcete být spíš AoE, nebo Single target healer a podle toho uzpůsobte své talenty. Někteří priesti mají v oblibě Lightwell, ale já mezi ně nepatřím. V Holy stromě můžete také narazit na poměrně velké množství PvP talentů, které určitě využijete do svého hybridního Holy-Disc buildu. Pro healování v raidech doporučuji navolit talenty na co největší healing done, ale jen do té míry, aby vám nedocházela mana. Talenty jako Serendipity a Surge of Light urychlí vaše kouzlení.

Discipline: